Spooky Business
Een introductie tot animeren in After Effects
Een introductie tot animeren in After Effects
Je gaat een animatie maken van een spookje in After Effects. Met deze opdracht hoef je nog geen voorkennis te hebben van het programma. Je leert stap voor stap hoe je met verschillende lagen werkt, hoe je een animatie maakt met o.a. keyframes en de puppet pintool. Je voegt spannend geluid toe en uiteindelijk render je de animatie naar een mp4.
Met deze technieken kun je zelf kleine animaties maken voor bijvoorbeeld je portfolio of voor je social media. Bewegend beeld is een belangrijk aspect binnen mediavormgeven, dus het handig voor zowel je stage, als voor je beroepspraktijk om hier kennis van te hebben.
4 weken 4 lessen 8 uur tijd
Week1:
Opzetten van je document en alles gereed maken om te aninmeren
Week2:
Animeren van de opdracht
Week3:
Animeren van de opdracht
Week4:
Eigen toevoegingen toepassen en animeren uit renderen van de animatie en inleveren.
Je leert de basis van after effects om een kleine animatie te maken in samenwerking met illustrator.
Zo kun je eigen uiteindelijk een eigen animatie maken binnen after effects met illustrator en begrijp je hoe je met de tijdline en lagen overweg kan gaan.
Je leert een after efftects/illustrator document opzetten
Je leert animeren doormiddel van keyframes
Je leert de pintool gebruiken
Je leert geluid toevoegen
Je leert hoe je de animatie uitrenderd tot een filmpje
Apple/Windows computer
Adobe AfterEffects
One Drive + Externe harde schijf
Als je een laptop gebruikt heb je daarop de Engelstalige versie van Adobe Creative Cloud nodig.
De theorie wordt door je docent klassikaal uitgelegd.
Je gaat deze opdracht individueel uitvoeren.
Wat is After Effects?
AfterEffects is een programma dat eigen bedoelt is voor Effecten te maken. Je kan hier veel meer mee. Er kan ook in geanimeerd worden doormiddel van verschillende lagen op de tijdlijn. Zo kan je hier kleine of grote animaties in maken met behulp van Illustrator/Photoshop. Of juist Visuals voor VJ shows, motiongraphics, etc.
Wat is FPS
(FPS) Frames Per Seconde dit geeft aan hoe veel beelden in een seconde zitten voor Europa zitten er 25 beelden in een seconde in Amerika zitten er 30 beelden in een seconde. Hoe meer beeldjes je in een seconde hebt hoe vloeiender de bewegingen zijn. Want voor stopmotion zitten er maar 8 tot 12 beeldjes in een seconde.
Wat is PivotPoint
Een pivotpoint is meestal het punt midden van jou object waar het omheen draait, vanuit beweegt of schaalt. Dit punt kan je verplaatsen zodat het object ergens anders vanuit beweegt,draait of schaalt.
Wat is een StopWatch
De stopwatch gebruik je om een object te gaan animeren op de tijdlijn. Wanneer je de stopwatch aanklik krijg je automatisch op de tijdlijn een keyframe te staan. Als je de stopwatch uit klikt dan verdwijnen ook alle keyframes die dan al eventueel geplaatst waren.
Om te animeren zet je alleen de stopwatch aan en nooit uit.
Wat is een PinTool
Illustrator is een softwareprogramma dat wordt gebruikt voor het maken van logo's, illustraties, iconen, typografie, web/UI en grafische ontwerpen.
Je kunt het gebruiken voor het maken van vectorafbeeldingen. Het heeft ontzettend veel tools zoals pennen- en vormgereedschappen, lagen, uitgebreide typografische mogelijkheden, en het voordeel van Illustrator is dat het makkelijk over te nemen is naar andere Adobe programma's.
Wat is een Renderen
Renderen is eigenlijk een ander woord voor een filmpje te maken.
Wanneer je alles gelinkt het ben je nu klaar om te gaan animeren. Als je op het pijltje klikt van een laag dan komt er nog een pijltje te staan en daar klik weer op en dan zie je Transform staan.
!! Bij deze Transform zie je ook een stopwatch icoontje staan wanneer je daar op klikt kan je beginnen met animeren en dan maakt het ook een Keyframe aan. Je klikt maar 1x het icoontje want als je er nog een keertje op klikt dan haalt hij de keyframe ook weer weg en dat wil je niet. !!
Selecteer de laag Spook_Lichaam. Open de Transform en klik het stopwach icoontje van de Rotation, Postition en Opacity zorg dat de TimeRuler (blauwepijltje) van de tijdlijn op 0 staat.
Sleep nu het spookje buiten uitbeeld zodat je het spookje niet meer ziet.
Of vul bij de positie een waarde in de x-as zodat je het spookje ook niet meer ziet in beeld. En zet de waarde van de Opacity op 0%.
Nu zorg je dat je TimeRuler indicator (blauwepijl) op ongeveer 2,5 sec komt te staan.
Sleep nu het lichaam van het spookje weer terug naar het midden van de kamer. Je kan ook de waarde van de Postition veranderen zodat het spookje weer in het midden van het beeld staat. En zet de waarde van de Opacity op 100%. Zet de Rotatie nu op een ongeveer 15 graden
Wanneer je nu met de TimeRuler heen en weer sleept zie ja als het goed is het spookje binnen in beeld vliegen met een kleine rotatie en dat hij zichtbaar wordt. Je kan ook op de Spatiebalk drukken dan zie je dat animatie die gemaakt hebt ook in Realtime bewegen. Zorg er dan wel eerst voor dat de tijd indicator op 0 staat. Uiteraard kan de snelheid aanpassen doormiddel van de Keyframes te selecteren en te verslepen. Keyframes dichter op elkaar is sneller. Keyframe verder uitelkaar is langzamer.
Zet nu de tijdlijn indicator op ongeveer op 3 sec en zet dan de Rotation weer op 0 en de voor de Postion zorg dat je het spookje ook net iets verder komt op 3 sec.
De ogen, handen, en voeten zijn nog de hele tijd zichtbaar. Pas deze aan met de zelfde techniek die je net hebt toegepast.
Zodat de ogen, handen en voeten pas op 2,5 sec helemaal zichtbaar zijn. Je hoeft alleen hierbij alleen de Opacity maar van aan te passen. Want de beweging zit al in de animatie van het spookje.
Wanneer je de ogen, handen en voeten apart ook nog wil bewegen dan zal je de Rotation, Postion of Scale nog apart moeten animeren.
Zoals beschreven staat zoals bij stap1 t/m stap3
Wanneer je een object even wil stil laten staan door de tijd doe je dat als volgt.
Je gaat dan met de TimeRuler (blauwe pijltje) naar de tijd tot wanneer iets stil moet blijven staan.
En dan kies je natuurlijk een Transform die stil moet staan dat kan de Scale,Postion,Opacity of Rotation zijn of allemaal dat kan ook. Wanneer iets stil staat heeft het de zelfde waarde als de keyframe ervoor. Hiervoor klik je op het icoontje wat voor het stopwatch staat. Deze maakt dan een nieuwe keyframe aan met de zelfde waarde als het keyframe ervoor.
Zet nu de TimeRuler op 4 sec en zorg dat de position van de laag Spook_Lichaam een nieuw keyframe krijgt met de zelfde waarde als het keyframe ervoor zodat het spookje even stil staat in de tijd.
Zet nu de TimeRuler even terug op 3 sec en zet de stopwatch aan voor de Scale aan.
Hierna zet je de TimeRuler weer terug naar 4 sec en zet je de Scale op 300%.
En sleep het spookje iets naar benden zodat je ze hoofd helemaal in beeld hebt.
Selecteer nu de laag Spook_R_Hand en zet de stopwach aan voor de Rotation. Nu ga je de hand laten zwaaien dit mag op eigen inzicht doen. Of je neemt de waardes en tijden over die hier beschreven staan.
Rotation 0 op 4:00 sec
Rotation -45 op 4:09 sec
Rotation -1 op 4:17 sec
Rotation -44 op 5:00 sec
Rotation -14 op 5:07 sec
Selecteer nu de laag Spook_L_Hand en doe nu het zelfde als wat je in stap8. gedaan hebt maar nu mag je de waardes en de tijd zelf bepalen.
Selecteer de laag Spook_Lichaam en ga naar 6sec met de TimeRuler. Nu ga je ervoor zorgen dat de Scale en Position stil te laten staan op de zelfde plek als de keyframe ervoor. Hiervoor kan je de zelfde techniek gebruiken als bij Stap6.
Ga met de TimeRuler iets door de tijd en zet de Scale weer terug op 100%. Kijk ook naar de Position deze zal je ook nog wat om hoog moeten zetten zodat het spookje weer in het midden van het scherm staat.
Animeer nu zelf met de technieken zoals hier eerder beschreven staan nog de voeten en ogen en zorg ook dat het spookje weer uit beeld vliegt naar rechts.
Puppet PinTool met deze tool kan je een afbeelding bewegen zonder dat dit eigenlijk in verschillende lagen opgebouwd moet zijn. Het zorgt ervoor dat bepaalde stukken in de afbeelding niet mee bewegen of juist wel terwijl de rest van de afbeelding stil staat.
Selecteer de laag Grote_Lamp. En zorg dat je TimeRuler aan het begin staat van de tijdlijn.
Ga nu opzoek naar de PinTool deze lijkt op een Punaise deze kan je terug vinden bovenaan het scherm bij het hoofdmenu bij de iconen.
Wanneer je de PinTool heb geselecteerd zet je 3 punten in de lamp.
Bovenin
Iets boven het midden
Iets onder het midden
De punten die je nu gezet hebt worden ook wel Puppet Pins genoemd om deze nu terug te vinden in je lamp moet je een aantal pijltjes open om deze te kunnen zien.
Je ziet ook dat er dan gelijk een keyframe voor aangemaakt wordt deze kun je allemaal apart gaan animeren als je dit wilt zoals de technieken die je al gebruikt hebt om te animeren.
Dit is best intensief daarom is er een makkelijkere manier om te doen die wordt in stap3 uitgelegd.
De punten die je nu gezet hebt worden ook wel Puppet Pins genoemd om deze nu terug te vinden in je lamp moet je een aantal pijltjes open om deze te kunnen zien.
Je ziet ook dat er dan gelijk een keyframe voor aangemaakt wordt deze kun je allemaal apart gaan animeren als je dit wilt zoals de technieken die je al gebruikt hebt om te animeren.
Dit is best intensief daarom is er een makkelijkere manier om te doen die wordt in stap3 uitgelegd.
Wanneer je nu een Pin selecteert en beweegt zie je wat er gebeurd.
Selecteer nu de onderste Pin als je deze beweegt dan gaat de lamp heen en weer.
Dit ga je animeren door op Record Options te klikken die naast het icoon van de PinTool staat.
Nu zie je een nieuw venster verschijnen dit zegt als je de CTRL (PC) Command (Mac) toets inklikt op je toetsenbord dat je inreal time kan animeren. Nu kan je de Speed nog lager zetten zodat je animatie misschien wat langzamer gaat en dit geldt ook voor de Smoothing hoe smooth je animatie je wilt hebben.
Nu hou je de Ctrl toets indrukt en beweeg je de Pintool hoe jij dat wilt en tot waar jij dat de lamp blijft bewegen.
Als het goed is zie je dan ook de TimeRuler bewegen.
Wanneer je de Ctrl toets los laat worden er allemaal keyframes op de tijdlijn geplaatst. Van de selecteerde Pintool.
Wanneer een animatie begint wil je meestal ook een begintitel voor de aankondiging waar naar je gaat kijken. Deze ga jij nu ook nog maken.
Selecteer het T icoontje bovenaan onder het hoofdmenu.
Klik daarna met je muis ergens in de Compositie en type een titel naam deze mag je zelf verzinnen.
In dit voorbeeld is de naam Spookje.
Uiteraard wil je zelf een lettertype en grote bepalend.
Deze properties kan je als het goed is terug vinden aan de rechterkant bij "Character"
Wanneer je deze properties niet terug kan vinden ga je Window-->Character en komt dit window naar voren.
Bepaal zelf de grote en plaatsing van je titel.
En animeer deze ook dat het in beeld verschijnt.
Dit kan je eventueel doen door de "Opacity"
In dit voorbeeld is de begintitel na 1 seconde al in beeld te zien. Door de Opacity en Scale en een effect.
Je wilt natuurlijk niet dat de animatie ook gelijk gaat spelen als de begintitel nog loopt.
Selecteer nu alle lagen van het Spookje en de Grote_Lamp en sleep de gekleurde balken iets verder over de tijdlijn tot wanneer de aantiteling is geweest.
Om ervoor te zorgen dat niet de hele tijd nu de titel in beeld is doe je het zelfde wat je met het geluid hebt gedaan
Ctrl+Shift+D nu maak je een cut in de begintitel en de bovenste laag gooi je dan weer weg.
Om het geheel nu nog iets meer te geven dat het een film is maak ga je een Vignette toepassen en een Noise effect.
Deze effecten haal je uit aan de rechterkant uit de Effects & Presets window
Wanneer je dit window niet ziet ga je naar:
Window-->Effects & Presets
Om de effecten toe te passen voor alle lagen maak je een nieuwe laag aan die Adjusment Layer heet.
Deze kan je vinden in het hoofdmenu onder:
Layer-->New-->Adjusment Layer.
En deze laag plaatje helemaal boven aan bij alle lagen.
Sleep nu de de effecten op Adjusment Layer laag van uit de Effects & Presets window.
In het voorbeeld is gebruik gemaakt van CC Vignette en Noise uiteraad mag je zelf ook een andere kiezen.
En pas deze nog aan doormiddel van de Effect Controls na jou beleving. De Effect Controls zie aan de linkerkant dan open staat.
Zie je deze niet open je deze via:
Window-->Effect Controls
Zorg dat je het uiteindelijke de map met alles erin gecomprimeerd wordt een Zip. Deze plaats je op jouw OneDrive.